Just another WordPress.com site

reflektioner kring julen från eN Alternativ Värld.

Då är det snart dags. Jul i år igen. Svår att missa & lätt att älska.

Jag älskar själv julen. Inte bara för den mysiga stämningen med tända ljus, röda färger och varm mat på bordet. Jag kan även vara ledig och spendera tid med familj och vänner. Sova ut på morgonen och sitta och dricka glögg till frukost i ett par gamla slitna yllestrumpor.

Det är dock inte alla som förknippar julen med enbart positiva saker. Jag tillsammans med många andra har nog känt stressen av att köpa julklappar dagarna innan jul, då butikerna är så fulla med människor att de håller på att sprängas.

I denna köphysterin finns det dock några bitar som är intressanta att prata lite mer om. Jag minns tillbaka en kall kväll i december förra året.

Till en varm kopp te satt jag och pratade med en arbetskollega. Det hon sa kommer jag aldrig att glömma.

Vi satt och pratade om julen, arbete och fritid.

Hon berättade för mig att hon hade jobbat mycket den här månaden. En bra bit mer än heltid fram tills julafton.

Julen skulle bli så perfekt för henne och familjen. Massor med julklappar och ett gigantiskt julbord.

Man måste ju arbeta lite extra för att kunna sätta guld på tillvaron under julen menade hon.

Efter julen hade vi ganska få kunder i butiken där jag jobbade och vi satt och småpratade lite.

Hon kom på att nämna en sak hon tänkt på under julen. Hon kände att hon hade haft lite dåligt samvete.

Varför då, undrade jag lite smått förvånad.

– Ja, jag känner att jag inte har haft så mycket tid att spendera med familjen som jag skulle velat.

– Du har ju jobbat massor med extratid, så det är ju inte så konstigt, svarade jag nästan lite ironiskt.

– Jo, jag vet, sa hon, men ibland behöver man lite extra pengar. Framförallt under julen när det är så mycket utgifter.

Efter en stunds tänkande svarade jag: Är det inte bättre att köpa lite mindre julklappar så får du råd att spendera lite mer tid med dina barn istället?

Hon blev helt tyst.

Men julklapparna är också viktiga, sa hon efter en stund. De visar ju att man bryr sig om sina barn, och att de kan få lite nöjen och känna att julen är speciell.

Det blev en ganska lång tystnad. Lite obehagligt lång tystnad. Därför kommer jag ihåg den än idag.

Jag höll inte med henne. Men jag kunde inte riktigt säga hur.

På något sätt är jag ganska övertygad om att barnen hellre vill ha sin mamma hemma, än en hög med julklappar. Å andra sidan blir ju barnen vad vi uppfostrar dem till. De är som vackra små speglar som vi ser oss själva i.

Genom att spendera tid med dem, lär de sig att uppskatta vårat sällskap. Men om vi inte gör det, så kanske de heller inte saknar det?! Jag blev tyst.

Vad jag fortfarande inte förstår dock, är syftet till det hela. Julhandeln har ökat för varje år, och varje ny jul sätts nya säljrekord i butikerna. Det ena året överträffar det andra.

Min kollega var i högsta grad en del i denna process, men jag kunde fortfarande inte riktigt förstå hur. Hon ville ju bara sina barn de bästa, men ändå blev allt så fel.

Det måste finnas en anledning till detta.

Är det extremt effektiv marknadsföring som gör oss mer köpbenägna?

Kan det vara att julhandeln startar tidigare för varje år, eller kan det vara att fler glömt bort vad julen står för, och istället förknippar den med julklappar & god mat?

Det ena behöver inte ta ut det andra, men jag tror att vi behöver fundera en liten stund av konsekvenserna av detta. Det handlar ju trots allt om en högtid som vi förut förknippat med skön ledighet för att kunna vila ut och vara med familjen. Idag väljer folk att arbeta under julen för att få extra pengar.

Högtider har ändrat ju i många fall ändrat skepnad de senaste åren. Butiker & företag lever sig in i alla tänkbara högtiden. Ibland till och med skapare av egna.

Är det inte sommar-rea så är det kanelbullens dag. Ständigt nya anledningar till oss för att konsumera sånt vi inte trodde vi behövde.

Ta en tid till att tänka på varför julen är viktig för dig.

Det är uppenbart att om julhandeln ökar för varje år, så flyttas även någonting från oss, men hur vill du att det ska påverka dig?

Jag har ett helt nytt mål. Du får själv gärna delta om du vill.

De har stulit julen från oss och gjort den till deras högtid.

I år har vi chans att sno tillbaka den.

Är du med?

God jul & lycka till!

Med vänlig hälsning Emil

Emil är författare av bloggen eN Alternativ Värld, där han diskuterar och inspirerar till ett annat sätt att leva på. I många olika synpunkter gräver vi våra egna gravar med det nuvarande levnadssättet. Och för den som gillar kvalitet är ett systembyte ett måste! In och läs Emils blogg och låt dig förargas och inspireras till aktion!

Lämna en kommentar