Just another WordPress.com site

Något varmt och fluffigt..pirrigt och bubbligt.. kan det vara lycka?

det glada happyhappy.blogg.se gänget

 

Jag har en vän som tycker julen är det bästa som finns. Det är ren kärlek och lycka som lyser ur hennes ögon när hon pratar om midvinterhögtiden. Om hur hennes föräldrar klär granen kvällen innan julafton och hur de väcker henne och hennes syskon på julaftons morgon för att de ska få se allt det granna. De fyra syskonen tassar upp i vardagsrummet, gosar ner sig i sofforna med glögg och pepparkakor, beskådar den tindrande granen medan snön är det enda som lyser upp mörkret utanför.

Jag önskar att alla kunde känna samma lycka kring julen. Oavsett vad man tycker om högtiden är den svår att komma undan så därför kanske man borde göra det bästa av den. Göra något man tycker om, något som gör en glad. Uppleva den där julefriden som det ofta talas och sjungs om men som sällan upplevs.

Min julälskande vän tycks vara ett undantag. De flesta jag känner förknippar snarast julen med stress. Över julmat, julstädning, julpynt. Men framför allt över julklappar. Alla dessa meterlånga önskelistor, detta tjat, denna iver över det materiella, denna förtvivlan i ett barns ögon av stressen efter 20 öppnade klappar, denna vädjan att ”jag vill inte ha fler julklappar nu…” som försvinner med en suck i rädslan att göra någon besviken, en vädjan som ändå inte hörs genom havet av presentpapper och inbillad julefrid.

På http://happyhappy.blogg.se/ diskuterar vi lycka. Vad är lycka i juletid?

Lämna en kommentar